“Må edert ljus lysa inför människorna”

Appell av Roger Lindroos

Det är underbart att få träffas och stärka varandra i tron. Vi tyngs ner av den gamle Adam och av allt möjligt som omger oss, men då kom det här ordet till mig i 2 Korintierbrevet 5:17:

Om någon är i Kristus så är han en ny skapelse. Det gamla är förgånget, se något nytt har kommit.

Häromdagen läste jag om kyrkorna då det gäller klimatet. Klimatfrågan har visat sig vara ett slags lösenord i dagens samhälle. Artikeln beskrev hur kyrkorna alla drar sitt strå till stacken. Det är som att man tävlar om att få vara den som är duktigast på att rädda klimatet. Men även här gäller: det gamla är förgånget. Om någon är i Kristus så är han en ny skapelse. Varför en ny skapelse? Därför att det gick inte att putsa på det gamla. Ända från syndafallet står det klart att det inte går att göra om den gamle Adam för att på det sättet komma tillrätta med allt.

Jesus steg ned för att upprätta. Vi kan inte använda det gamla. Vi är nya skapelser. Det här är viktigt för oss då vi kämpar i vardagen. Vi behöver inte kämpa med den gamle Adam, för Gud vill göra något nytt. Se något nytt har kommit!

Men alltsammans kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och givit åt oss försoningens ämbete. Ty det var Gud som i Kristus försonade världen med sig själv; han tillräknar icke människorna deras synder, och han har betrott oss med försoningens ord. Å Kristi vägnar äro vi alltså sändebud; det är Gud som förmanar genom oss. Vi bedja å Kristi vägnar: Låten försona eder med Gud. Den som icke visste av någon synd, honom har han för oss gjort till synd, på det att vi i honom må bliva rättfärdighet från Gud (2 Kor 5:18-21).

Låt oss inte löpa med i att försöka rädda världen på ett annat sätt. Din och min uppgift talar Jesus om i Johannes 8:12:

Åter talade Jesus till dem och sade: ”Jag är världens ljus; den som följer mig, han skall förvisso icke vandra i mörkret, utan skall hava livets ljus.”

Jesus säger också i Matteus 5:14: Ni är världens ljus icke kan en stad döljas som ligger uppe på ett berg. Vad är församlingens uppgift? Är det att rädda jorden från den globala uppvärmningen? Att göra alla människor snällare så att vi har en ljus framtid på det sättet? Nej, Jesus sa att vi är världens ljus. Jesus är världens ljus och tar itu med våra problem. Han är lösningen på världens problem och han vill att vi ska vara det också. Man sätter inte ljuset under skäppan utan man sätter det på ljusstaken så att det lyser för alla som är i huset. ”På samma sätt må edert ljus lysa inför människorna, så att de se edra goda gärningar och prisa eder Fader, som är i himmelen.” Han är världens ljus och vi är världens ljus för vi har mött Jesus.

Det 2 Korintierbrevet, kapitel 5 inleds med: ”om vår kroppshydda, vår jordiska boning, nedbrytes, så hava vi en byggnad som kommer från Gud, en boning som icke är gjord med händer, en evig boning i himmelen.” Det pekar framåt. Må det få vara en uppmuntran för oss. Du behöver inte tyngas ner. Låt oss nära den nya skapelsen och ge den tillfälle att växa till. Låt oss vara världens ljus och visa på den enda framkomliga vägen för människan.

Bibeln säger att världen ska förgås. Vi hör om den ångest som fyller människor och om ungdomar som i desperation ska svälta sig till döds för klimatet. Många ser ingen framtid, men vi får komma med svaret. I Uppenbarelseboken 21 står det:

Och jag såg en ny himmel och en ny jord; ty den förra himmelen och den förra jorden voro förgångna, och havet fanns icke mer. Och jag såg den heliga staden, ett nytt Jerusalem, komma ned från himmelen, från Gud, färdigsmyckad såsom en brud som är prydd för sin brudgum. Och jag hörde en stark röst från tronen säga: ”Se, nu står Guds tabernakel bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skola vara hans folk; ja, Gud själv skall vara hos dem och skall avtorka alla tårar från deras ögon. Och döden skall icke mer vara till, och ingen sorg eller klagan eller plåga skall vara mer; ty det som förr var är nu förgånget.” Och han som satt på tronen sade: ”Se, jag gör allting nytt.”

Det här får vi hålla oss till, det är vår framtid och vårt hopp. Se på Jesus så att vi kan vara världens ljus för människor. Ge inte upp. Vi har oerhörda möjligheter att få vandra med Jesus och vara i Kristus.

Föregående inlägg Guds härlighet i Kristi ansikte (del 1)
Nästa inlägg Med Jesus i vardagen

Relaterade inlägg