Äkta, sann och Kristuslik

Av Arne Imsen
**
**

Den sista bibelskola Arne Imsen medverkade, valde han att undervisa om vad bibeln lär om familjeliv, människovärde och kampen för att gestalta sant församlingsliv. Dessa bibelstudier blev något av ett testamente till församlingen och blir aktuellare för varje år. Här publiceras ett av dem.

Människor saknar oftast kunskap så att de kan orientera sig. Det är sällsynt att möta människor som vet att skilja mellan höger och vänster. Man ser också på mångas beteende att de, utan att själva veta det, gestaltar en idé. De vet inte att kläder och frisyr avslöjar en ideologi. Man kan avläsa det på olika sätt. Det finns någonting som markerar vilken tidsperiod detta mode hör till, men det räcker inte med det. Det avslöjar inte bara tiden, utan också kulturmiljön.

[Läs mer]

Att tjäna Gud på rätt sätt

Vittnesbörd av Margot Nashed
**
**

Det är underbart att få samlas omkring Guds ord som ger vägledning, hjälp och tröst och välsignelse. Jag försöker läsa bibeln varje dag. För någon dag sedan läste jag något som var både skrämmande och tankeväckande. Det var från 3 Mos 10:

-Men Arons söner Nadab och Abihu tog var sitt fyrfat och lade eld i dem, strödde på rökelse och bar fram främmande eld inför HERRENS ansikte, något som han inte hade befallt dem. Då gick eld ut från HERREN och förtärde dem, så att de dog inför HERREN. Och Mose sade till Aron: “Detta är vad HERREN har talat: På dem som står mig nära skall jag bevisa mig helig och inför allt folket bevisa mig härlig.” (3 Mos 10:1-3)

[Läs mer]

I Kristus - Kristus i oss

Av Tage Johansson

Det finns två uttryck i nya testamentet, “I Kristus” och “Kristus i oss” som hjälper oss att förstå två sidor av att kunna leva ett rikt och överflödande liv i den Helige Ande. I Kristus handlar om ett mottagande och Kristus i oss handlar om ett utgivande. Speciellt i Kolosserbrevet finns det här uttrycket “i honom”. “I honom har vi förlossningen, förlåtelsen för våra synder” Kol 1:14. Vidare står det i Kol.2:12 “i honom har vi blivit begravna i dopet”. I honom har vi mottagit dopet i den Helige Ande och Andens nådegåvor. Alltså, den sidan av vår frälsning handlar om ett nådeserbjudande och ett mottagande av gåvor. “Av nåden är ni frälsta en Guds gåva är det.” Ef.2:8. För övrigt äger vi allt i honom, ja vi är satta med honom i den himmelska världen. Ef 2:6. Det står till och med att vi i Kristus är välsignade med all den himmelska världens andliga välsignelser. Ef 1:3

[Läs mer]

Vad kan vi vänta nu i arabvärlden?

Av B V Henry

Broder Henry besökte Maranataförsamlingen nyligen, just då demonstrationer och uppror pågick i flera arabländer i norra Afrika och inbördeskrig utbröt i Libyen. Han har verkat som missionär i flera av dessa länder. För många år sedan satt han under nio månader fängslad i Libyen för att han spridit evangelium. Vi hade ett extra insatt möte där han talade om vad som sker och hur vi som kristna måste förstå vårt uppdrag att nå ut med evangelium.

[Läs mer]

- Jag fick berätta om den Jesus jag känner

Av Nahdja Vidén

Jag arbetar som lärare i en Batey Palavé utanför Santo Domingo, där jag dagligen möter barn av olika slag. Har också barnmöten där vi samlas en grupp en gång i veckan.

Man ser behoven som finns när det gäller att lära känna Jesus, som barnens vän och inte någon ond Gud som straffar dem om de är olydiga. Man hör ofta hur många säger till barnen att de hamnar i en gryta med kokande olja där satan står och rör om.

[Läs mer]