Den befriande sanningen

Ledare av Berno Vidén

Att ha en bestämd åsikt jämställs ofta felaktigt med att vara intolerant. Förutom att respekt ska visas mot alla andras uppfattning ställs det i dagens samhälle krav på att man som medborgare, opinionsbildare, präst, lärare eller inom vilket annat område som helst, aktivt bör stödja den allmänt påtvingade synen på exempelvis moral och samlevnad. Det finns inte längre åsikter som tillåts stå över någon annans åsikter, såsom en absolut sanning. Sanningen har blivit relativ och därmed också förvirrande, men människors lika värde kan aldrig betyda att alla livsstilar är likvärdiga. En destruktiv livsstil måste med all nödvändighet varnas för.

Begreppet tolerans har enligt ordbokens definition en entydig betydelse: “att erkänna och respektera andras övertygelser, seder och bruk etc. utan att dela dem” och “att tåla eller stå ut med någon eller något som man inte är särskilt förtjust i”. Idag tenderar ordet ha getts en helt ny innebörd, en slags ny mode-tolerans, som lägger in krav på aktivt stöd även för åsikter man finner oförenliga med sunt förnuft.
Ett praktexempel på den nya toleransen är hbt-rörelsens framfart i samhället. På kort tid har nya samlevnadsideal och moral fått en helt ny innebörd som saknar motsvarighet i modern tid. Det som tidigare inte enbart ansågs vara absurt, utan även var juridiskt straffbara handlingar, har idag upphöjts till norm. Den nya normen nöjer sig inte med att bli accepterad utan kräver dessutom att sektor efter sektor i samhället anpassar sig och aktivt uttalar sitt odelade stöd. Den som väljer att inte säga något alls stämplas som intolerant, och den som uttrycker kritik som fanatisk sekterist.

Den nya toleransen är enkelriktad. Samtidigt som homosexuell samlevnad och andra perversiteter normaliseras så bekämpas biblisk kristendom. Att avskaffa klassificeringen av äktenskapet mellan man och kvinna som grundsten i samhällsbygget lanseras idag som en normal tanke, men att hävda att Gud skapade människan till att leva tillsammans som man och kvinna anses intolerant och diskriminerande.

Historiska varningar om hur det går för ett samhälle som i likhet med Sverige idag raserar viktiga värdegrunder, tycks inte hjälpa. Även Jesu träffsäkra förutsägelser om vår tid nonchaleras. Genom skolans hårda styrning fostras istället nya rotlösa generationer till att anamma och upphöja alla tänkbara livsstilar – utom en; den som handlar om Jesu Kristi efterföljd. Där går gränsen för toleransen. Där finns också stötestenen som ingen rår på; den omutbara, orubbliga sanningen.
Budskapet om Jesus är ständigt aktuellt och levande, och  den absolut enda vägen till Gud! Bibelns budskap talar omodernt men sant om för oss nödvändigheten av att vända om, göra bättring och låta döpa sig till Kristus. Bibeln hymlar inte genom att försöka framställa mörker som ljus. Istället får vi där veta vad som är orsaken till människans egentliga olycka , nämligen synden! Och för synd existerar det bara ett botemedel; Jesu Kristi blod.
Bibelns författare är auktoriteter som står sig i alla tider. Många försök har gjorts att bortförklara och ringakta Jesus och hans lärjungars budskap, men Bibeln har visat sig vara allt igenom trovärdig och sann. Den sanning Guds ord ger varje jagad individ är löften om befrielse från synd och skam, och ett evigt liv.

Bibeln erbjuder verklig livskvalité till en desorienterad och rastlös människa. I motsats till att famla fram genom livet i tron på en förnekande och människoföraktande relativism, som aldrig kan besvara livets stora frågor, ger Gud en sann frid och en verklig trygghet värd att lita på. Att bejaka och lära känna Guds ord är som Psalmisten skriver: Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig.
Jesus är den befriande sanningen som kommit för att ge världen liv. Utanför Jesus finns ingen frälsning. Ta emot honom och du får bygga ditt liv på en fast klippa; klippan Kristus. Jesus sa: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Föregående inlägg Blodsevangelium enda räddningen
Nästa inlägg Midnattsropet nr 3 2012

Relaterade inlägg

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x