Jesus befriade mig!

Vittnesbörd av Ram Bahaclur Tamang

Ram Bahadur Tamang kommer från Nepal. Som barn lärde han sig leva som buddist och förblev den religionen trogen till dess han under en sjukdomstid för två år sedan fick möta Jesus till frälsning. Ram försökte sedan få bli döpt till Krsitus i sitt hemland, något som inte lyckades. I våras kom han i kontakt med Maranataförsamlingen i Stockholm genom ett torgmöte på Sergels torg. Kort därefter fick han möjligheten att gå dopets väg och begrava den gamla människan. Läs här en del av broder Rams vittnesbörd.

Halleluja till Jesus, prisad vare Gud! Jag vill tacka vår Herre Jesus för att han hjälpt mig. Det är Guds plan att jag är här idag. Jag vill speciellt tacka Maranataförsamlingen; hela maranatafamiljen som har stött mig, så att jag har fått döpas. Jag är glad över er alla. Jag har varit bara tre månader i Sverige. Första tiden sökte jag efter en bra församling att gå till, och lyckligtvis träffade jag Maranatasyskonen på torget och fick en god kontakt med dem. Och nu är jag här tillsammans med er. Tack så väldigt mycket, jag älskar er alla!

Nu har jag varit med i mötena i församlingen så ofta jag kunnat under en månads tid. Jag känner ju inte alla personligen vid namn, men jag vill i alla fall tacka er alla, och särskilt brodern som idag döpte mig.

Jag var förr buddist. Jag har familj; min fru, ett barn och min svärmor. För två år sedan blev jag en kristen. Jag ville döpas hemma i Nepal, men jag fick inte möjlighet, och jag är så glad att jag fick döpas nu. Det här är en stor händelse. Min Herre har gett mig så mycket.

Den berättelse jag vill delge er, hände då jag var omkring 25 år gammal. Jag blev sjuk med något besvär i strupen och kunde inte andas obehindrat. Det var en allvarlig sjukdom, jag trodde att jag skulle dö och gick många gånger till doktorn, men doktorn sa att det var inga problem med mig. Till slut gick jag, som det är brukligt i vår kultur, till en häxdoktor. När jag varit hos honom blev jag litet bättre, men det här problemet återkom ständigt, och jag blev så trött på det. En del av mina vänner sa: -du måste byta religion, då kanske du blir bra. En dag gick jag till en kristen kyrka och pastorn där gav mig en bibel. Efter en tid åkte jag till Saud-Arabien och var där i tre månader. Plötsligt återkom mina problem. Men jag var glad att jag hade en bibel och tänkte att nu borde jag bedja. Jag visste inte hur jag skulle bedja men läste i bibeln och försökte bedja. Efter någon vecka blev jag bättre, och tänkte då att det kanske finns en makt från Gud i Bibeln. Då började jag tro på Gud och Jesus.

Drygt ett år senare hände något väldigt speciellt i mitt liv. Jag sov och hade en dröm, en otäck dröm. Det var likasom en orm som kröp in genom min mun ner i min mage. Då vaknade jag plötsligt upp från drömmen, och undrade vad som hänt. Nästa dag började samma gamla problem igen, väldigt kraftigt och jag trodde att jag skulle dö. Till en indisk, kristen kamrat som arbetade tillsammans med mig sa jag: -Broder, jag har fått ett problem! Då sa han: -Var inte rädd. Du ska be till Gud, mer och mer. Jag försökte att bedja mycket, jag bad Gud hjälpa mig, för jag tänkte att det här onda som kommit in i mig i drömmen var Satan. Efter tre dygn drömde jag igen att jag blev befriad. Nu var jag fri, och prisade Gud!

Efter detta har jag inte någon gång fått tillbaka dessa problem. Jag har många fler vittnesbörd, och jag ger all ära till den levande Guden. Jag tror också på Jesus som dog, blev begraven och uppstod efter tre dagar. Herren är framför oss. Även om jag lämnar detta land, ska jag aldrig glömma denna stora, glada dag, med den underbara händelsen då jag fick döpas. Gud välsigne er alla!

Föregående inlägg Tältmöten – Frälst eller förlorad!
Nästa inlägg Församlingen och andevärlden

Relaterade inlägg

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x