Jesus kommer! Hur påverkar det din vardag?

Vittnesbörd av Christer Lindkvist

Jag fick frågan ställd till mig på ett väckelsemöte i Maranataförsamlingen. Det fick mig att skriva ner några tankar och bibelord om det kristna livet. Jag vill ta upp några viktiga grundfundament: gudsfruktan, helgelse, sanning, uppbrott, befrielse, prövning och lovprisning.
Den viktigaste grunden i det kristna livet tror jag är sann Gudsfruktan. Det är ett viktigt mål att nå fram till.
Det står i Apostlagärningarna 9:31 att
– …församlingen blev uppbyggd och levde i Herrens fruktan. Och den växte till genom den helige Andes tröst och förmaning.
Det står också i Petrus andra brev kapitel ett om trons bevisning i livet, v 5-7.
-Gör därför allt ni kan för att i er tro visa dygd, i dygden insikt, i insikten självbehärskning, i självbehärskningen uthållighet, i uthålligheten gudsfruktan, i gudsfruktan broderlig kärlek och i kärleken till bröderna kärlek till alla människor.
Det står också i Ordet att:
-Då vi alltså vet vad det är att frukta Herren, försöker vi vinna människor.
Återigen ser vi gudsfruktan. Jag har haft en ganska sträng pappa i min uppväxt. Därför har jag haft en felaktig Gudsbild. Vår himmelske fader vill oss bara gott, Men Gud är också helig. Därför är det viktigt med Gudsfruktan i våra liv. Han fostrar oss i kärlek och ibland kan det göra ont.
Innan jag blev frälst levde jag för den här världen och var upptagen av mig själv. Nu lever jag för Jesus och söker efter att följa honom och göra det han vill att jag ska göra.
Jag tror att gudsfruktan handlar om att ha allt klart med Gud och människor. Att inte bära på något oförlåtet i sitt liv. Då är jag också fri att vänta Jesus! Han kommer snart! Den helige Ande påminner oss om att Jesus kommer. Men för att erfara detta tror jag att det måste ske ett uppbrott. Ett uppbrott från den här världen och tidsandan, och det är något som sker kontinuerligt. Det handlar om att ha sitt sinne vänt till det som är därovan och inte till det jordiska. Vi sjunger i en sång:
”Allt som lockar och bedrar ingen plats hos bruden har. Hon är fylld av längtan hem till himmelen.”

Varje dag får vi göra olika val. Det kan handla om gemenskap eller sanning. Jag upplever i mitt liv att Herren starkt mejslar fram sanningen i hjärtat, fullt ut, så att det påverkar hela mitt liv. Att älska Gud är att älska sanningen (Sak 8:19).
Så har vi prövningen. Det står i Bibeln att vi ska skatta oss lyckliga när vi utsätts för prövningar av olika slag. Och att vi ska ”tacka Gud under alla livets förhållanden”. Då växer vår tro och tillit till Jesus!
Jag vill berätta att jag haft det jobbigt med helgelsen. Det har varit träldom för mig, och väldigt tungt under många år. Detta tills nyligen då Herren visade mig att det är Jesus som är min helgelse! Inte jag själv. Det blev revolutionerande för mig – O vad stort! Jag hade inte blicken fäst på Jesus (Heb 12:2), fastän jag trodde att så var fallet. Jag trodde jag var upptagen av Jesus, men satt fast i självupptagenhet – och det är farligt. När jag fick göra den här upplevelsen, blev jag påmind om en sång av Frykman:
”Jag fordom gick och tänkte på bättring bön och tro, men det ej hjärtat skänkte hugsvalelse och ro.
Nu tänker jag på Jesus, hur ömt han älskar mig. Av kärlek han offrade sig.”

Efter ytterligare en tid visade Jesus för mig, att jag, som det står i Filipperbrevet 3:18-19, hade vandrat som fiende till Kristi kors. Jag sökte stilla själens törst och hunger med mat och sötsaker. Men det är bara Jesus som kan göra mig tillfredsställd på djupet. Allt detta jag upptäckte, gjorde att jag fick uppleva befrielse. Befrielse från mig själv. Men Herren arbetar fortfarande med mig,
På samma sätt kan hoppet om Jesu tillkommelse bli en befrielse, redan här i tiden, i denna dystra vildmark.

Hur är det i ditt liv? Sök ta reda på vad Jesus vill i ditt liv. Vi får leva i Hans nåd!
Till sist vill jag nämna något om lovprisningen. I Hebreerbrevet 3:15-16 står det:
-Låt oss därför genom honom alltid frambära lovets offer till Gud, en frukt från läppar som prisar hans namn. Och glöm inte att göra gott och dela med er, ty sådana offer har Gud behag till.
Finns inte de här grunderna, kan vi inte heller leva i väntan på Jesu tillkommelse. En omvänd själ har lättare att prisa Gud och glädja sig än en oomvänd själ. Finns inte omvändelse finns inte heller gudsfruktan.
-Vänta alltså tåligt, bröder, tills Herren kommer. Se hur jordbrukaren tåligt väntar på jordens dyrbara skörd, tills den får höstregn och vårregn. Var också ni tåliga och styrk era hjärtan. Ty Herrens ankomst är nära. (Jak 5:7-8)
”Brist i lovsång ut Jesu dyrköpa brud.
Maranata Herren kommer snart igen.”
Gud välsigne dig!

Föregående inlägg – Vi ska söka Herren medan han låter sig finnas. Vår tid är begränsad,
Nästa inlägg Saxat om barnen och skolan

Relaterade inlägg

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x