Jesus, min tröst, min trygghet, mitt fokus

Vittnesbörd av Marja Strömmare Jakobsson

Under en längre tid har jag upplevt motgångar på olika plan och mycket oro och bekymmer har präglat min vardag. Jag har inte förstått varför det ska vara så, och har inte kunnat se meningen med det. Som en kristen är det mycket som bekymrar i den här tiden vi lever. Och som människa är det mycket förtryck och smärta man möter, sin egen men också andras.
En kväll slog jag på måfå upp min bibel och fick upp den 37 psalmen, en psalm skriven av konung David.
Vilka tröstande ord! Jag läste om och om igen och kände hur min oro försvann. Gud har omsorg om oss! Det står i psalmen ”den ogudaktige”, men i vårt liv är det kanske inte alltid människor utan omständigheter som plågar oss. Eller den här onda världen där vi lever.
När jag läser texten så ser jag att vi får praktiska råd om hur vi ska hantera motgångarna.
Några nyckelord som står fram i texten: Bli inte upprörd, Förtrösta på Herren, Ha din glädje i Herren, Överlämna din väg åt Herren, Var stilla inför Herren, Gräm dig inte, Avstå från vrede, Vänta på Herren.
Jag ser det som goda råd och tips för att orka med motgångarna. Ett sätt att förhålla sig till det som möter oss och också ännu mer och viljestyrt lägga vårt liv i Guds händer.
Många av ”råden” följs också av ett löfte. Som tex vers 4.
– Ha din glädje i Herren, han ska ge dig vad ditt hjärta begär.
Psalmen fortsätter med underbara bilder och löften om att Gud har omsorg om oss.
– Jag har varit ung och är nu gammal,
men jag har inte sett den rättfärdige övergiven eller hans barn tigga om bröd. Han är alltid barmhärtig och villig att ge lån,
och hans barn är till välsignelse.
Vänd dig bort från det onda och gör det goda,
så får du bo i landet för evigt. Ty HERREN älskar det rätta, han överger inte sina fromma. (vv. 25-28)
Jag läser även tröstande ord om att det lilla vi orkar och kan ge till Gud, till hans verk, är mycket värt i Herrens ögon.
– Det lilla som en rättfärdig har är bättre än många ogudaktigas stora rikedom. (v. 16)

Men hur ska man då kunna följa alla dessa goda råd? Hur ska man undvika att gräma sig, undvika att brusa upp mot orättvisorna, undvika att bli missmodig?
När jag brottats med de frågorna ett tag fick jag syn på vers 37:
– Ge akt på den oklanderlige, se på den rättrådige, det finns en framtid för fridens man.
Ge akt på den oklanderlige! Den som man inte kan klandra för något, han som är utan skuld och synd. Han som tog all vår synd på sig och dog för oss på korset. Trots att han själv var utan synd. Den oklanderlige, den rättrådige! Jesus Kristus!
Det finns en framtid för fridens man. Det finns en framtid för oss tillsammans med fridens man, tillsammans med Jesus.
Den sista versen i psalmen sammanfattar detta tycker jag:
– De rättfärdigas frälsning kommer från HERREN, han är deras värn i nödens tid. HERREN hjälper dem och befriar dem, han befriar dem från de ogudaktiga och frälsar dem, ty de tar sin tillflykt till honom. (vv. 39-40)
När vi tar vår tillflykt till Herren så blir vi räddade och befriade. När vi ser på den oklanderlige, Jesus, så orkar vi också härda ut det som möter.

Föregående inlägg Jesus, Guds Son – själv Gud
Nästa inlägg Jesus gör allting nytt!

Relaterade inlägg

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x