Midnattsropet nr 5-2011

Kasta din mantel - få en himmelsk vision

Ledare av Asta Olausson

- Jag fann en levande frälsare!

Reportage. Stina Fridolfsson intervjuar missionsläkare Doris Diaz.

Upprop för missionen i Haiti

Vi vädjar om hjälp för befolkningen i en svårt drabbad haitisk bergsby.

Bön i Jesu namn!

Bibelstudium av Arne Imsen från 1979

Ett träd planterat vid vattenbäckar

Vittnesbörd av Gertrud Johansson

- Kan en människa stå rättfärdig inför Gud?

Appell av Michael Hafsahl

[Läs mer]

Kasta din mantel - få en himmelsk vision

Ledare av Asta Olausson

Även denna höst har Maranataförsamlingen haft bibelskola. Det har varit en fantastisk undervisning med förnyelse i hoppet och i längtan efter att få se Jesus med trons ögon. Som nyfrälst läste jag ett bibelord jag upplevde som ett villkor för att bli bevarad: “Härlighetens Gud uppenbarade sig för vår fader Abraham.” Det var så stort att få leva i denna levande uppenbarelse om himmelen, om vårt mål och om vår gemenskap med Herren Jesus Kristus.

[Läs mer]

- Jag fann en levande frälsare!

Reportage. Stina Fridolfsson intervjuar missionsläkare Doris Diaz.

Doris kom från en enkel arbetarfamilj i San Pedro. Fadern arbetade med att köra sockerrör med båt till raffinaderiet där. Familjen bodde i arbetarbostad, och  Doris föddes som det tredje av elva barn i familjen. Modern var mycket from, lärde barnen att böja knä framför en Mariabild varje kväll, och att läsa böner till radband. Mamman lämnade aldrig hemmet utom för att gå till kyrkan. Hon sydde alla barnens kläder och lärde även Doris att sy. Hon lärde dem också att läsa, så när de kom till skolan redde de sig bra. Doris tyckte om att vara i kyrkan och redan när hon var tolv år fick hon hjälpa till med barnmöten och katekesundervisning. Hon följde med präster och diakoner på hembesök i fattiga områden för att också där hjälpa till med undervisning.

[Läs mer]

Upprop för missionen i Haiti

Vi vädjar om hjälp för befolkningen i en svårt drabbad haitisk bergsby. Behoven av mediciner i kampen mot kolerans härjningar är stora. Likaså behövs hjälp med läromedel och andra förnödenheter. Församlingens utsända missionärer ser till att alla gåvor oavkortat når fram.

Skolan i Mont-Leon är i stort behov av nya lokaler. Mark finns att bygga på men det saknas resurser. En ny skola med plats för 300 elever är projekterad och vårt mål är att samla ihop tillräckligt med medel för att så snart som möjligt komma igång med bygget. De två senaste åren har missionen bekostat samtliga elevers skolgång.

[Läs mer]

Bön i Jesu namn!

Bibelstudium av Arne Imsen från 1979
**
**
Det enda sättet att verkligen vinna seger är att få det and-liga övertaget mot de makter som binder människorna. Vi lever faktiskt i ett totalt krig där det ena riket måste bese-gra det andra. Då vi kommer med proklamationer om Guds rike, då menar vi reellt att Guds rike skall uppenbara sig så att människor i ett ögonblickligt födelseunder kan bli Gudsrikets medborgare. Då måste de makter som binder människorna fördrivas. Det finns bara en möjlighet att  uppleva den segern, och det är att man genom bönen bereder sig själv för uppdraget, men sedan också genom bönen blir villig att utrustas för det och utföra det. Alltsammans sker genom ett kontinuerligt fortgående tjänande i bönens ande och atmosfär.
**
**

[Läs mer]