Vem är Jesus?

Undervisning av Yngve Stenfelt
Del 1

Vem är Jesus? Det är en helt avgörande fråga vi ställer här. Hur ska du veta vem Jesus är? Saken är faktiskt den att om inte Gud hade uppenbarat för oss vem han är, vem hans son Jesus Kristus är, så hade vi inte vetat något alls om vem han är. Men nu är det så underbart att Gud har uppenbarat det för oss människor och det har han gjort genom Bibeln, genom ett väldokumenterat budskap.

I de fyra evangelierna, Matteus, Markus, Lukas och Johannes, och sedan vidare i Apostlagärningarna och ännu vidare i breven, och till sist en väldokumenterad framställning av Jesus i Uppenbarelseboken. Det är alltså Skrifternas Jesus, den verklige Jesus som Bibeln presenterar för oss. Det är den Jesus som Gamla testamentet pekade fram emot som uppenbarats för oss i det Nya.

Den dokumentation som evangelierna ger oss är helt enastående. Tänk dig in i att händelser för tvåtusen år sedan är så klara för oss, som om vi själva vore med på plats. Precis sådant ljus får vi när vi läser Guds ord med ett öppet hjärta.

Visst är det underbart med en dokumentation med klara fakta, fri från överdrifter, fri från mytologi. Ja, i den tiden då dessa tjänare fick vara Ordets tjänare och skriva ner evangelierna, det var en tid av mytologiskt tänkande i den grekiska världen. Men inte ett dyft av mytologi finns i evangelierna utan de är dokumenterade fakta med massvis av detaljer och mitt i beskrivningen träder Jesus fram på ett underbart sätt och vi får blicken för vem han är.

Låt oss nämna några händelser innan vi går in undervisningen om vem Jesus är.

  • Jesus förvandlade vatten till vin vid ett bröllop i Kana.
  • Han gav syndernas förlåtelse och botade en lam man som sänktes ned framför honom genom ett hål i taket.
  • Tio spetälska som kom till Jesus blev botade. En kom tillbaka och tackade Gud.
  • Jesus botade en blindfödd man genom att göra en deg av spott och smeta på hans ögon. Han bad mannen gå och tvätta sig i Siloadammen. Han fick sin syn.
  • En samaritisk kvinna vid Sykars brunn fick uppleva det levande vattnet genom Jesus.
  • En äktenskapsbryterska blev tagen på bar gärning och fördes fram till Jesus av fariséer och skriftlärde. Hon skulle stenas enligt lagen. Jesus tar henne i försvar genom att säga att den som är utan synd, kasta första stenen. De som anklagat kvinnan försvinner och ingen dömer henne. Jesus säger: Inte heller jag dömer dig. Gå i frid och synda inte mer.
  • En kvinna som i tolv år lidit av blodgång rörde vid hörntofsen av Jesu mantel och blev genast frisk.
  • Lasarus dog och begravdes. Jesus kom till Betania och frågade hans systrar var de hade begravt honom. Han befallde dem att ta bort stenen. De svarade att han redan luktar, men tar bort stenen. Jesus ropar: Lasarus, kom ut! Han som hade varit död kommer ut med fötter och huvud inlindat i bindlar, livslevande på grund av Jesus.
  • Ett behjärtansvärt fall är då Jesus kommer till Nain och får se en kvinna i sorgetåg där hennes ende son bärs ut död till begravning. Jesus stannar liktåget och väcker den unge till liv.

Allt detta och mycket mer är ju unika händelser som inte skett tidigare utan som sker där Jesus drar vägen fram. Det talar om det unika med Jesus. Så väldokumenterat med massvis av detaljer. Du och jag får vara med och se, höra och uppleva dessa händelser och ta dem till oss och förstå att Jesus Kristus är densamme igår, idag och till evig tid.

Nu finns det sju saker vi ska ta med när det gäller Jesu uppenbarelse, och likväl finns det mer på båda sidor från evighet till evighet när det gäller Jesus.

  • Jesu människoblivande, jungfrufödelsen.
  • Jesu vandring här på jorden ibland oss, den syndfria vandringen.
  • Jesu död på korset där han dog för våra synder och vann en evig seger.
  • Jesu uppståndelse från de döda, då han uppstod för vår rättfärdiggörelses skull.
  • Jesu himmelsfärd.
  • Jesu utgjutande av den helige Ande över lärjungaskaran.
  • Jesus ska komma igen för att hämta dem som hör honom till.

Jungfrufödelsen

Jesus kom inte som en färdig, fullvuxen man, för att någon vecka innan Golgata komma till oss. Jesus han måste gå vår väg, en väg som du och jag skulle ha gått men missade på grund av synden. Den vägen i lydnad för Gud gick Jesus fullt ut här på jorden. Vi har de helt underbara orden från Filipperbrevet 2:5-8:

Var så till sinnes som Kristus Jesus var:Han var till i Guds gestalt men räknade inte jämlikheten med Gud som segerbyte, utan utgav sig själv och tog en tjänares gestalt och blev människan lik. När han till det yttre hade blivit som en människa, ödmjukade han sig och blev lydig ända till döden – döden på korset.

Det var denna lydnadsväg helt in i döden som Jesus måste vandra för oss. För att det här skulle bli möjligt måste det beredas en syndfri kropp. Därmed jungfrufödelsen. Maria får höra: Helig Ande ska komma över dig och kraft ifrån Gud ska överskygga dig. Därför ska det heliga som varder fött kallas Guds Son.

Vi läser också från Hebreerbrevet 10:5-7:

Därför säger Kristus när han träder in i världen: Offer och gåvor ville du inte ha, men du har berett mig en kropp. Brännoffer och syndoffer gladde dig inte. Då sade jag: Se, jag har kommit för att göra din vilja, Gud. I bokrullen står det skrivet om mig.

Det är så oerhört fascinerande det här med jungfrufödelsen, Kristus kommen i köttet. Jesaja fick profetera så klart och tydligt om just detta. I det sjunde kapitlet står det: Se, jungfrun ska bli havande och föda en son, och hon ska ge honom namnet Immanuel. Och i det nionde kapitlet står det: För ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Far, Fridsfurste.

Och när vi nu lever i den yttersta tiden så förstår vi hur oerhört viktigt det är med denna sanning. Inte minst när vi läser 1 Johannes brev 4:1-3:

Mina älskade, tro inte varje ande, utan pröva om andarna kommer från Gud. Det finns ju många falska profeter som har gått ut i världen. Så känner ni igen Guds Ande: varje ande som bekänner att Jesus är Kristus som kommit i köttet, den är från Gud, och varje ande som inte bekänner Jesus, den är inte från Gud. Detta är Antikrists ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu finns i världen.

Så låt oss aldrig förakta denna sanning. Kristus kommen i köttet. Undgå att bli ett offer för makternas spel i den yttersta tiden.

Jesu vandring här på jorden

Tidigare i texten har jag berört Jesu vandring här på jorden ibland oss, där han gick omkring, gjorde väl och hjälpte alla. Hur underbart var det inte att möta honom och få sin sak klar med Gud. Hur underbart var det inte att möta honom och få uppleva hur han fyllde behoven med sin härlighet. Varje steg Jesus tog var ett steg för Gud i lydnad. Men det var också ett steg för oss, för vår frälsning. Syndfri vandrade han vår väg. Han var frestad i allt, liksom vi, dock utan synd.

Jesu död på korset

Så går hans dyrbara fotsteg mot Golgata, mot offerplatsen, huvudskalleplatsen. Där bär han våra synder i sin kropp upp på korset och dör för oss. Här har vi mittpunkten, det centrala i Jesu verksamhet. Han kom för att offra sig själv för våra synder. Och när han ropar ut: Det är fullbordat! Så anbefaller han sin ande i Faderns händer. Där dör han för oss. Inte en martyrdöd för idéer och inte en död för höga ideal, men en offerdöd; ett offer en gång för alla.

Här sker det som aldrig hänt tidigare: förlåten i templet rämnar i två stycken, uppifrån och ända ned, och vägen in i det allra heligaste, vägen till Gud genom Jesus Kristus, genom hans kött, var nu öppnad. Så flyter en underbar reningsström utifrån hans sår, där Jesus, Guds Sons blod renar från all synd.

Vi kunde inte friköpa någon människa genom att gå i döden för någon. Men Jesus friköpte en hel mänsklighet när han offrade sig själv för oss. Han gav lösepenningen för vår själ, det är hans dyrbara blod som renar från synden. Vi blir inte friköpta med silver eller guld eller någon världslig valuta, utan genom det dyrbaraste som finns; Jesu Kristi Guds Sons blod.

I denna reningsflod ligger frälsningen förvarad åt oss. Vi kan bli frälsta genom honom, ty han är Guds Lamm som bär våra synder i sin kropp upp på korset, för att vi ska dö bort ifrån synderna och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår blir vi helade. Vilket underbart försoningsverk där på Golgata, där våra synder blir utplånade genom Jesus Kristus.

Jesu uppståndelse från de döda

Så är han i dödsriket tre dagar och tre nätter innan Gud uppväcker honom från de döda och Jesus uppstod såsom förstlingen av de döda, träder ut ur graven och har besegrat döden. Segern ligger på Golgata. Triumfen finns i uppståndelsen. Han är med kraft bevisad vara Guds Son, alltifrån uppståndelsen från de döda. Också detta finns klart dokumenterat och framställt för oss i Bibeln. Vi kan få uppleva den levande och uppståndne Frälsaren i våra liv, genom personlig tro på Jesus.

Det heter: Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. Vidare heter det, att var och en som åkallar det dyrbara namnet Jesus ska vara frälst.

Det är här vi kan få lära känna honom och uppleva kraften i hans uppståndelse. Inga högtravande teorier men en underbar verklighet. Tänk att få lära känna Jesus Kristus med personlig tro på honom.

Jesu himmelsfärd och utgjutandet av den helige Ande

Så kommer Jesu himmelsfärd, ty han blev upptagen från oss till himlen. Han for triumferande genom alla himlar för att sätta sig på Gud Faderns högra sida i höjden och där gå i förbön för oss, men också få sig givet den helige Ande för att ge den vidare till oss svaga människor, svaga lärjungar, men som kan få uppleva denna enorma kraft som finns i hjälparen, den helige Ande, till att bli ett Jesu vittne i tiden.

Jesus ska komma igen

Löftet om att Jesus ska komma igen återstår, på samma sätt som han blev upptagen till himlen. Först för att hämta de som hör honom till. Därför vill jag till sist fråga: Känner du Jesus? Har du upplevt hans frälsning, det renande blodet i ditt liv? Har du blivit född på nytt genom Jesus Kristus? Då väntar en himmel på dig. Har du ännu inte tagit detta avgörande steg att ta emot Jesus i ditt liv, så gör det nu. Vänta inte, ty dagen då Jesus ska komma är så nära. Då gäller det att vara redo att möta honom, att tillhöra honom och vara hans helt och fullt. Låt Jesus få bli den han verkligen är också i ditt liv.

Föregående inlägg “Nödga dem att komma in!”
Nästa inlägg Jesus dog en gång för alla

Relaterade inlägg

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x