Saxat om hemundervisning i Sverige:
Den 16 juni presenterades av Utbildningsdepartementet ett förslag till ny skollag.
Jonas Himmelstrand, som är ordförande för Rohus (Riksorganisationen för Hemundervisning i Sverige) varnar för konsekvenser av förbud mot hemundervisning:
-Hur motiveras då förbudet mot hemundervisning i förslaget till ny skollag? På sidan 584 i det nya lagförslaget skriver man att lagstöd för hemundervisning inte längre behövs därför att den svenska skolan ska vara ”allsidig och objektiv” och därmed passa alla barn. Men där har skollagsberedningen helt missat utvecklingen på hemundervisningsområdet. Hemundervisare klagar sällan på bristande allsidighet eller objektivitet i skolan. De vill ha andra pedagogiska former än skola. De vill ha något annat än 30 barn i en skolklass med undervisningen uppstyckad i 45-minuters lektioner. Därmed bryter den nya skollagen mot Europakonventionen och FN:s människorättskonvention, trots att man påstår sig inte göra det. (Saxat ur Rohus.nu)
I Norran (090826) skrev Bo C Pettersson en debattartikel, rubricerad “Regeringen vill klämma åt Sveriges föräldrar”:
-Det i förslaget uppgivna skälet till inskränkningen är att den anbefallda grundskolan ska vara så allsidig och saklig att alla barn ska kunna delta i den. Skälet är alltså inte att hittills vunna erfarenheter av hemundervisning varit nedslående.
Han kallar förslaget “frihetskränkande” och uttalar undran hur det rimmar med Europakonventionen om mänskliga rättigheter, som även är svensk grundlag, och det ansvar för barnens vård och fostran som åläggs föräldrarna i Föräldrabalken.
Det finns ett hundratal föräldrar i Sverige, som har valt att undervisa sina barn i hemmet. De väljer att sätta sina barns bästa framför karriär och ekonomiska fördelar. Och om nu den svenska lagstiftande församlingen väljer att förbjuda hemundervisning, så kommer det i alla fall att finnas föräldrar som själva undervisar sina barn i hemmet. De kan ha olika motivering, men alla gör det av omsorg och kärlek till sina barn.
I Maranataförsamlingen har många föräldrar valt hemundervisning för sina barn sedan 1977. Tidningen Midnattsropet har följt deras kamp i alla år. Och när kristna familjer vill ta hand om sina barns fostran, så har de ett mycket starkt skäl att inte kompromissa med sin tro. Det är en övertygelse som är förankrad i något som har större värde än allt vad pedagogiska modeflugor och nya lagar vill främja. Det gäller att förmedla till sina barn den kunskap som har evighetsvärde:
-Vänj den unge vid den väg han bör vandra, så viker han ej av från den när han blir gammal. (Ordspr 22:6)
/SF