Jesusfamiljen och partipolitiken

Ett studium i hur den bibliska historien lär oss förhålla oss till vår politiska samtid Text: Paulus Eliasson Det finns frågor där kristna har flyttat sina positioner så nära samhällets inställning, att man nästan känner sig som en utomjording när man tar en konträr inställning. En sådan fråga är hur Fortsätt läsa

Den helige Ande – en gåva

Appell av Robin Vidén “Tog ni emot den helige Ande när ni kom till tro?” Paulus fråga i Apostlagärningarna 19:1-2, var oerhört viktig. Vi är människor med kropp, själ och ande. När vi läser Bibelns första kapitel står det så här: I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var Fortsätt läsa

Segerhjälten från Golgata

Rapport från påskhelgens möten Döden är uppslukad i seger. Du död, var är din seger? Du död, var är din udd? Dödens udd är synden, och syndens makt kommer av lagen. Men Gud vare tack som ger oss segern genom vår Herre Jesus Kristus! (1 Kor 15:55-57)

Dopet genom tiderna

Kampen för det bibliska dopet Text: Arne Björkman (1997) Under den första kristna tiden skedde dopet genom nedsänkning sedan en människa kommit till tro på Jesus. Under årens lopp smög sig missbruk av dopet in i de kristna församlingarna. Till slut började avfälliga kyrkoledare tro att dopet i sig självt Fortsätt läsa

Balthasar Hubmaiers martyrium

Kampen för det bibliska dopet Text: Berno Vidén Kampen för det bibliska dopet har aktualiserats många gånger under historiens gång. Under en tidsperiod på 1500-talet, samtida med de allmänt kända reformatorerna Luther och Zwingli, växte det fram mindre rörelser – eller, stora väckelser, ty de var omvälvande. De lade grunden Fortsätt läsa

Mitt val är gjort

Sången Mitt val är gjort skrevs 1930 under samma tid som Lewi Pethrus tydligt markerade inför kyrkligheten som anklagade pingströrelsen för att den inte ville syssla med politik. Pethrus sade då: ”Det är en politik som ligger på vårt hjärta. Det är himmelrikets politik. Vi tror på det rike som Fortsätt läsa